söndag 30 maj 2010

En söndag i min smak!!


Idag har jag varit till vackra Stjärnsund! Det är verkligen en sommar by.
Det var invigning av utställningen "Tradition-Inspiration"
Fridhem i Stjärnsund har varit en viktig vävatelje för Svenskhemslöjd.
Svenskhemslöjd hade här vävkurser och sitt stora garnlager. Man packade och skickade härifrån material till hemväverskor som fanns över hela Sverige. De vävde och skickade till baka den färdiga väven till Fridhem. Där avsynades och putsades den inna den fraktades till Stockhom för försäljning. Verksamheten avvecklades under 80-talet. Nu visades en del av alla vävprover.

Jag älskar den bruksmiljö som finns i Stjärnsund.
Här är herrgården. Nu är det resturang på herrgården.

Jag fikade på Cafe Gabriel Stjärncrona innan jag fortsatte mot Hedemora.
Cafet är i den gamla Konsum affären.
Har ni möjlighet så åk hit en vacker sommardag!


I Hedemora var jag på nästa utställning.
Det är Södra Dalarnas Hemslöjdsförening som tillsammans med skolrna i Hedmora kommun hade en utställning. Det var väldigt fina elevarbeten. Både i ull och trä.


Vem blir inte sugen på Hamburgare??

2 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Visst är det härligt att vara på såna utflykter, särskilt just sånt som hör till ens intresse. Ha en bra dag.

Susilull sa...

Fina utställning du varit på, bakelserna såg verkligen smaskiga ut! Och visst är det fint i Stjärnsund, vi har släkt i trakterna så sisådär vart femte år kör vi dom vägarna.