söndag 12 december 2010

Grantomte


Jag tänkte vis hur jag gör mina grantomtar. Jag fick komma till min kussin och ta granris idag och som tack gjorde jag en tomte åt henne också.

Det här använder jag:
Granris
Spoltråd (eller tunnare ståltråd)
Krakmandel
Luva (jag har gjort mina av filt eller lakansväv, men man kan ta en färdig luva)
Band att knyta luvan med om du gör en egen luva
Vedträd
Sekatör
Lim (jag använder lim från Panduro och limpistol)
Sax

Börja med att fästa ståltråden runt vedträt.
Det spelar ingan roll om man använder runda eller trekantiga vedträn.

Linda sedan ståltråden runt stubben och lägg dit granris ruskor. Ibland lindar jag ett varv utan att lägga i garanruskor och då dra jag hårt i spoltråden så att ruskorna sitter fast bra. Jag lägger så många ruskor så att vesdtädet inte syns. Jag kan också stoppa in lite granris under spoltråden där jag tycker att det är glest.

Klipp av de grenar som sticker upp ovanför stubben.
När jag gör luvan mäter jag omkretsen och klipper till ett tygstycke. Jag lägger lim på kortsidan och lägger skarvarna omlott. Sedan knyter jag bandet om luvan och klipper till den om jag tycker att den blivit för hög.

Sedan är det bara att limma dit krakmandeln som jag limmar med limpistol.

De går snabbt att göra tomten och det är inte så svårt!

4 kommentarer:

Stickmor sa...

Roliga o fina tomtar! Tack för beskrivningen. Vi har en stor gran på gården, så få se om det kanske blir en tomte.
Ha det så bra!

Sunna sa...

de är så underbara, ska försöka få ihop en i morgon, Tack för mönstret

Eva sa...

Vilka underbara Tomtar !
Tack för att du delar med dej på hur du gör dom,ska försöka få till några jag oxå.

Samtal från min trädgård sa...

De var söta! Älskar alla tomtar utan ögon.