fredag 20 februari 2009

Syfestival

Förra helgen var det Dala-Syfestival på Rommetravet. Jag hjälpte till i Gavia Lace monter både med att sälja och att knyppla. Jag tror inte jag har visat någon knyppling här på bloggen men jag knypplar ganska mycket. Det har bara inte funnits så mycket tid att ägna åt knypplingen under hösten. Det är så synd för det är både roligt och avkopplande. Man kan göra så mycket förutom spetsar till dukar och dräkter. På bilden ovan håller jag på att knyppla en dukspets. Mönstret kommer från Svenska Spetsar och heter Tusensköna. På syfestivalen knypplade jag kronblad till en julstjärna. Det var ganska mycket folk på Syfestivalen på lördagen men det var lite lugnare på söndagen.
Jag köpte lite saker till brickbandsvävning som jag hittade hos Korps. Jag har gått en brickbandsvävnings kurs för 1,5 år sedan men inte hållit på med det så mycket. Jag hittade en Cd-bok om brickbandsvävning från Spångmurs av Louise Ström. Har bara som hastigast tittat i den och den verkar bra. Så nu är jag sugen på att väva med brickor igen. Jag började på ett band på kursen av knyppeltråd som ska bli ett armband. Jag tror att jag ska ta tag och göra det klart.
I början på april åker jag på Syfestivalen i Kista! Jag tänker vara i Stockholm hela den helgen så att jag hinner med allt! Längtar!!

4 kommentarer:

Ninni sa...

Tack så mycket. Du var inte så dålig du heller! Va mysiga saker du gjort. Tomten var jättefin. Jag känner mig fortfarande som en nybörjare inom stickning och virkning. Skulle va kul å få lära sig lite nya saker. Typ att tova. Är det svårt? Ha en bra söndag.

Samtal från min trädgård sa...

Så fint! Har fått saker så jag kan börja knyppla i höstas, men har inte provat ännu. Jag provade på förra Syfestivalen och det var jätteroligt. Hur får man veta vart alla mässor finns? skulle gärna ha tagit en helg i Dalarna och gått på mässa.

Sunna sa...

Vad duktig du är. det här med knyppling är ju ganska utdöende tyväär, det är så viktigt det finns dom som kan visa och lära, jag laddar inför symässan i Kista i maj. kommer du?

med nål och tråd sa...

Den är otroligt söt din knyppling. Ska det bli en duk?

Jag blir så glad när jag är inne på din blogg och möts av knyppling i headern! Mina knyppelerfarenheter sträcker sig till "udd och stad"/nr 1 och nr 2 eller vad de nu heter. Den har jag gjort i både vadstena och skånsk variant. Håller med om att det är väldigt roligt! Man blir så fokuserad att man glömmer bort tid och rum nästan (fast det kanske var för att jag var tvungen att koncenterar mig så hårt).kram