lördag 7 februari 2009

Tomtar

Jag arbetar som förskollärare på en förskola. För en tid sedan var jag och mina arbetskamrater på en så himla inspirerande föreläsning. Det var Marie-Louise Nyberg som föreläste om Den magiska mattepåsen. Hon var en underhållande föreläsare med många praktiska tips på hur man kan jobba med mattematik i förskolan. Matte i förskolan är allt annat än att lära sig vad 1+1 blir.
När man gick ut från föreläsningen ville man bara till jobbet och börja jobba så som hon gjorde! Hon använde sig av Bukowskitroll när hon jobbade med sina barn och matte. Nu har jag letat efter dessa troll en längre tid bl.a. på nätet, men inte har jag hittat några. Så nu tänker jag göra Tomtar som kan hjälpa mig i mitt arbete med barnen och mattematik. Jag har utgått från Ulla Paaskes Strumpnissar. Såhär såg min Tomte ut på förmiddagen. Man kan undra om det kommer att bli någon tomte!!
Nu har den fått ett ansikte, men det blev en jätte röd mun så den ska jag måla med lite brunt också. Det var svårt att få till ansiktet. Näsan blev så stor! Och ändå har jag gjort om den två gånger, så nu får den vara så här! Det kanske blir ett Strumptroll tillslut!!
I morgon ska Tomten/Trollet få kläder och då kan jag montera färdigt den!

6 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Åh vad det är kul och inspirerande med pedagogiska knep. Den där tomten är underbar! Jag måste ochså prova mig på något liknande.

jag ser fram emot att se det färdiga resultatet.
Schlagerkramar/Veronica

Ewa sa...

Å vilken härlig "gubbe". Ska bli kul att se det färdiga resultatet.

Mvh/Ewa

Ewa sa...

PS: Som du kanske sett har jag raderat Klewa´s krypin, pga en massa tråkigheter, men har ju två andra bloggar där jag fortsätter...

Sunna sa...

Jag är kär, vilken tomte, bara älskar.. ljuvlig, underbar,fantastisk

Sunna sa...

Tack för dina snälla kommentarer, boken du undrar över är helt ok. jag har köpt den på www.sticka.org, men eftersom du har de andra finns ingen anledning för det är ju så att de flesta mönstren går igen, Ha det bra

Samtal från min trädgård sa...

Söt tomte, så kreativ du är!