söndag 1 augusti 2010

Semester bilder

Jag har varit på en fantastisk semester! Först till Mönsterås och sedan till Vadstena!

Första stoppet var på glassbaren i Söderköping.

I Mönsterås bodde jag på Höjdens hotell. Ett litet och mysigt hotell. Jag han inte se så mycket av Mönsterås så jag vill gärna åka dit nästa år igen och ha några fler dagar på mig.

Pappa är född i Mörtfors, en liten mysig by mellan Västervik och Oskarshamn. Jag gjorde en avstickare dit för att ta lite kort och se huset farmor och farfar hyrde.

Jag åkte till Småland för att se på glasblåsning så en dag ägnade jag åt att åka runt på de olika glasbruken. Jag åkte förts till Rosdala glasbruk. Där blåste Hytthäxan glasänglar.

Och jag fick prova på att blåsa glas!! Här är beviset!! Jättekul men fy vad svårt det var.

Sen åkte jag lite på Öland. Jag gick i slottsparken på Solliden. Vilken fantastiskt vacker slottspark. Det var första gången som jag var där. Jag var också till Ölands södra udde och tittade på Långe Jan.

På vägen till Vadstena var jag i Vimmerby på Astrid Lindgrens Näs. Jag var också till Bullerbyn och Katthult.

Jag har länge tänkt att jag ska åka till Eksjö när jag ändaå är i Vadstena och i år gjorde jag det. Det var en vacker stad med så mycke trähus bevarade.

I Vadstena bodde jag på Pensionat Solgården. Så trevligt ställe. Jag tror att det är fjärde året på raken som jag bor där. Det ligger mitt i Vadstena, nära till allt. Rummen är väldigt trevliga och de som äger pensinatet och två supertrevliga människor med ett så trevligt bemötande. Jag längtar redan tillbaka.
Jag var på Spetsmuseet och tittade på årets utställning. Jag tycker att den var så där. De utställningar som varit förut har varit bättre.
Jag var också till Ull och garn som jag läst om på webben.När jag kom dit var det Tema Lördag. Och dagens tema var Gaffelvirkning så det fick jag prova på. Nu håller jag på och gör en sjal. Den verkar bli lite lång så vi får se om jag gör en till som får vara lite kortare.¨
På vägen hem tänkte jag åka över Norrköping och Kolmården, men det ösregnade hela dagen. Så i stället blev det en till knyppelutställning i Kumla. Örebrouddarna firar 20 år med en utställning. Den var en mycket bra utställning. Det fanns flera alster som inspirerade.

9 kommentarer:

India sa...

Vilken trevlig tur! Fotograferade du något i Kumla? Kunde vara roligt att se vad de sysslar med. Själv hinner jag nog inte dit för nu är min semester slut!

Knyppeltanten sa...

Vilken underbar semester du verkar ha haft. Den kan du nog tänka tillbaka på länge i vinter.

Birgitta sa...

Hej! Vilken fin tur du varit ute på. Känner väl till alla städerna du varit i.
Hit kommer jag gärna åter.
Kram Birgitta

Call design sa...

Underbart med semester!
Och en fin sådan med mycket att se har du haft! Ha det gott hälsningar

Sara i Hagen sa...

Åh, var många olika ställen du har besökt. Gaffelvirkning låter spännande!

Susilull sa...

Vilken kul ocgh mysig semestertripp!

Ha en fortsatt skön sommar!

nettan sa...

Vilken resa, nu måste vi har många "pysselkvällar" i höst så du får dela med dej av allt du sett och lärt dej!
Ha det skönt på semestern!

Samtal från min trädgård sa...

Så mycket du verkar ha sett, mycket uppslag för en annan om vi har vägarna förbi!

Lassis matte sa...

Vad roligt att du tyckte om vår knyppelutställning i Kumla.