torsdag 31 december 2009

Jag kunde!!

I förrgår var jag på en utställning på Dalarnas museum. Jag tittade på Dräkt och textil utställningen. Det fanns mycket fint att se. Jag passade också på att gå på Hemslöjden. Där köpte jag häftet om tvåänsstickning och så ett lila ullgarn. Ja, jag vet att jag har mycket ullgarn som ligger på hög! Men inget i lila!! Jag tror att det ska bli ett par lila vantar i tvåändstickning.
Jag har lyckats!! Jag har på egen hand stickat ett par sockor men hällapp med hjälp av Johanna Wallin. De blev riktigt bra. Det enda som blev lite löst och stort är mudden. Jag är lite dålig på att sticka avigt så det blir ofta väldigt löst! Nu ska jag bara sticka socka två!
Surtanten undrade hur jag gjort min grantomte. Har glömt bort att berätta det. Bättre sent än aldrig.
Jag tog ett vedträ 25 cm högt och 13 cm i diameter. Sedan lindade jag något varv med ståltråd högst upp och petade under grankvistar där. Sedan lindade jag mer ståltråd hårt rund grankvistarna och petade in fler där det såg glest ut. Sedan satte jag på en luva i någon form av filt jag hittade i garderoben (tror att det är köpt på Panduro). Jag tog en rektangulär bit och klistade ihop den i sidan så att den passade på tomten och så bara knöt jag ihop den och så en krakmandel till näsa. Klart!!

2 kommentarer:

Sunna sa...

Nästa jul ska jag försöka mig på en tomte för de var underbara, tack för tipset

miaring sa...

Jag skla också prova på att göra en sådan sötnos, att ha på trappen. Tack för att du delar med dig. Visst har väl du stickat sockar innan?? De ser helt proffsiga ut!