söndag 16 november 2008

Sjusorters kakor (nästan)




I helgen har jag bakat och bakat och bakat! Det känns som om jag aldrig vill baka igen! Jag bakar inte så ofta man när jag gör det brukar jag göra några sorter. I går och idag bakade jag Lussekatter, sockerkaka, Skurna chokladbröd, Nötknäckare, Mazarin kaka och Vetebullar. Nötknäckare är något av tradition i vår familj. Det bakas till jul och andra speciella tillfällen. Jag tänkte att jag kunde dela med mig av receptet om någon vill prova. De är jättegoda och degen smakar bra ogräddad också!

Nötknäckare

100 gr smör
2 dl florsocker
1 dl snabbmarsan pulver
1 1/4 dl grovt hackade hasselnötter

Rör smör och florsocker vitt och pösigt. Tillsätt marsanpulver och hasselnötter.
Forma små runda kulor.
Lägg dem glest på bakplåtsklädd plåt.
Grädda kakorna i 175˚ i ca 8min. Låt dem svalan på
plåten.

Mina kakor flöt inte riktigt ut som de brukar så jag tror att jag hackade nötterna lite väl lite Men de smakar bra ändå!

Igår kväll hade jag och min svägerska L liten pysselkväll. Hon ville göra julkort, så det gjorde vi. Jag gjorde tre nya. Svägerskan L ville ha sångtexter och recept på sina julkort och det tyckte jag var en bra idee så jag gjorde ett med ”Gläns över sjö och strand”.

Inga kommentarer: