onsdag 18 mars 2009

Frittbroderi


I höstas var jag på en workshop i frittbroderi. Det var en kvinna som broderat mycket och är medlem i Broderiakademin som berättade och visade sina broderier. Hon hade gjort de mest fantastiska broderier! När hon visat sina broderier fick vi prova på att brodera fritt. Hon gav oss i upp gift att brodera ett fantasidjur. Först fick man brodera en kropp på ett tygstycke och när man gjort det fick man skicka broderiet vidare till den som satt till höger. Den fick brodera ett huvud och nästa till höger fick göra ben o.s.v På så sätt fick vi alla brodera på allas fantasidjur. Det broderiet man börjat på fick man ta med sig hem. Det var roligt och väldigt fritt. Det var skönt att bara brodera "på", inga regler hur det borde se ut med "snygg" baksida o.s.v!

4 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Broderi är så kul. Särskilt när det är fritt tycker jag. Ditt broderi ser ut som en blandning av en skalbagge och en fossil triobit tycker jag :)

Ska bli spännande att se vad du ska brodera på ditt lakan.

Samtal från min trädgård sa...

Åh, jag vill också gå på kurs. Det låter så kul med allt som alla får gå på. Det ser jättefint ut.

Ewa sa...

Vilket fint broderi. Det är år och dar sedan jag broderat, men gjorde det mycket förr...

Ja, det huset är så vackert. Var totalförstört, och så rustade de upp det till ursprungsutseendet med målarteknik och annat.

Kram i vårsolen
/Ewa

Anonym sa...

Jätteläcker fågel. Vilket bra sätt att få en avslappnad inställning till broderi. Det måste ha varit väldigt inspirerande.